Hva sier de og kan vi stole på tallene?

28. april 2010 rettet en gruppe masterstudenter i yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus et kritisk og undersøkende blikk mot bruk av kvantitative forskningsresultater i skole- og samfunnsliv.

Monday, December 1, 2014

Tanker om bruk av IKT i undervisning:)

Den digitale verden er kommet for å bli det er bra sikker. Så hvordan kan vi da som lærere, foreldre, som studenter forholde oss til alle digitale hjelpemiddler på en god måte. I dag florerer det med ulike programmer, appser m.m som man skal lære å håndtere. Vi bruker mye tid på "dingsene" våre og de ulike sosiale arenaene som Twitter, Facebook, Snap chat o.s.v En utfordring som jeg ser kan være kunnskapen og tiden vi disponerer til å "lærer" oss å håndterer de ulike programmene. Vi tror at de unge menneskerne håndtere dette og at dette kan de, men min erfaring sier noe annet. Mange elever kan ikke grunnleggende datakunnskaper og har en veldig snever kunnskap med bruk av IKT verktøy. De mestrer godt de ulike digitale sosiale arenaene som konsumenter. Men de håndterer ikke å bruke programmene aktivt, være en del av de som bidragsytere. Det er kommet flere gode instruksjone/lærevideoer på blandt annet y-tube og det er bra, men er det andre måter vi kan sikre at vi mestrer å bruke programmene optimalt? Hva tenker dere andre der ute om dette? Nancy:)

No comments:

Post a Comment