Hva sier de og kan vi stole på tallene?

28. april 2010 rettet en gruppe masterstudenter i yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus et kritisk og undersøkende blikk mot bruk av kvantitative forskningsresultater i skole- og samfunnsliv.

Wednesday, April 28, 2010

Demokrati – en definisjon for dagens læringsgruppe (Frøydis, Line, Line og Anne Line)

- Flertallet bestemmer
- Alle blir hørt
- Demokrati er best i teorien

Alle blir hørt, men flertallet fatter avgjørelsen

Metode:
- Dialog
- Diskusjon
- Eksempler fra egen praksis
- Eksempler fra reklame, markedsundersøkelser, politikk
- Vært kritiske til begrepene

Analyse og resultater for undersøkelsen

Litt over halvparten mener vi har medbestemmelse i arbeidsplaner, valg av tema, tilbakemelding fra lærere, arbeidsmåter.
2/3 deler av gruppen mener at vi har mindre medbestemmelse på innleveringsdato.
Hva som ligger i begrepet arbeidsplan kan ha ulike innhold, f eks timeplan/program, egen plan for ditt arbeid.
Medbestemmelse betyr forskjellig fra person til person i undersøkelsesmaterialet, individperspektiv, samfunnsperspektiv osv.
Hva som ligger i emne, kan diskuteres – på gruppen la vi mest vekt på emnene i fellessamling, ikke så mye vekt på vårt eget prosjekt inn i dette spørsmålet
Definere først, deretter velge svaralternativ – da blir muligens svaret mindre tilfeldig
Mer eller mindre størrelse har ikke noe å si for rotet
Konteksten – hva tenker deltakerne på, hvordan er dagen

No comments:

Post a Comment